11 kosttilskud mod depression

deprimeret kvinde - kosttilskud og depressionKosttilskud, også almindeligvis omtalt som diættilskud, er produkter indeholdende fødevare, nærringsstoffer, mineraler eller andre indholdsstoffer, sædvanligvis i form af en pille eller pulver, som blandes i mad eller drikke.Visse vitaminer og nærringsstoffer, der findes i fødevarer kan hjælpe med at ophøje humøret og modvirke følgerne af en depression. Ved at indtage kosttilskud, der indeholder disse nærringsstoffer, kan en person sikre sig, at han/hun får de fornødne byggesten og derved er i stand til at maksimere det humør-boost, der er muligt af opnå herfra. Nogle mennesker anvender denne terapiform i behandlingen af mild depression fremfor den traditionelle medicinske behandling.Nedenfor nævnes 11 af de kosttilskud, der undertiden anvendes med det formål at mildne depressionen.

1. Fiskeolie

Fiskeolie indeholder en høj koncentration af omega-3-fedtsyrer. Dette sunde fedt er afgørende og essentiel for hjerne- og hjertefunktioner og forefindes i naturligt høje koncentrationer i visse fiskearter, avocado og andre fødevarer. Forskning har vist, at personer med depression har et lavere niveau af omega-3-fedtsyrer. Stigende koncentrationer af omega-3-fedtsyrer ved høje doseringer af fiskeolie og tilsvarende kilder kan reducere sandsynligheden for pludselig hjertedød og sænke niveauet af triglycerider. Der foreligger dog endnu ikke nogen entydige beviser for, at fiskeolie har en vedvarende positiv effekt på humøret.

2. Perikon

Et af de mest almindelig urtetilskud, der anvendes til behandling af mild depression, er et ekstrakt af den blomstrende plante Perikon. Denne har gennem århundrede været anvendt i behandlingen af mange forskellige sundhedstilstande. Der er blevet sat mange spørgsmålstegn ved effekten af Perikon i behandlingen af depression og et studie udført af NIH (National Institute of Health) i 2009 fandt, at Perikon havde en minimal effekt i behandlingen af svær depression og desuden kunne påvirke effekten af nogle antidepressiva.

3. Baldrian

Baldrian anvendes, som en følge af dens beroligende virkning, ofte i behandlingen af søvnløshed og angst. Nogle personer indtager Baldrian mod depression, såfremt stress og angst er de underliggende årsager. Ligeledes indtages det hvis søvnløshed udgør et problem. Forskningsresultater har endnu ikke kunne dokumentere, at Baldrian har en effekt.

4. S-adenosylmethionin (SAMe)

På trods af at S-adenosylmethion er en kemisk forbindelse, der findes naturligt i kroppen, er det på kosttilskudsform et receptpligtigt medikament, der anvendes i behandlingen af depression i Europa. FDA (Food and Drug Administration) i USA klassificerer det som et kosttilskud. Der foreligger hypoteser om, at S-adenosylmethionin hjælper mod depression ved at øge mængder af serotonin og dopamin i hjernen.

5. Vitamin B6

Der foreligger ikke nogle kliniske studier, som understøtter vitamin B6 i behandlingen af depression, men anekdotiske beviser fra visse grupper herunder især præmenstruelle kvinder med depression, støtter dets brug. Undersøgelser har beskrevet depression som et symptom på vitamin B6 mangel.

6. Folsyre (vitamin B9)

Folsyre findes i frugt og bladgrøntsager og påvirker neurotransmittere i hjernen. Et 2005 studie offentliggjort i Journal of Psycopharmacology kom med beviser for, at lave niveauer af folsyre kunne føre til depression. Et andet studie fra 2004 og trykt i ovenstående tidsskrift fandt at en kombination af folsyretilskud og et SSRI præparat (Selektiv Serotonin Reuptake Inhibtor; antidepressiva) kunne have en kombinationseffekt i behandlingen i af depression. Meget få personer lider dog af mangel på folsyre og de overordnede resultater indikerer, at folsyre ikke har nogen effekt i behandlingen af depression.

7. Safran

Dette almindelige madlavningskrydderi anvendes i Persisk medicin til behandling af depression. Mindre studier fra Iran fandt, at man i behandling af mild depression kunne opnå samme effekt som Prozac, når man indtog daglige doser á 30 milligram Safran.

8. Passiflora

Kronblade og rødder fra Passiflora menes at have antidepressive egenskaber, som svarer til de receptpligtige monoaminoxidasehæmmere (MAOI). Indfødte amerikanere har brugt Passiflora i århundrede til behandling af søvnløshed, hysteri, epilepsi og som smertestillende.

9. Parasympa

Parasympa er en blanding af havre, kava og damiana (hører til under Passiflora), der bruges til at afslappe det autonome nervesystem med henblik på at lindre stress, forbedre søvn, øge energiniveauet og hjælpe til under fordøjelsen.

10. Humle

Humle anvendes som smags- og bitterstof under ølbrygning, men humle har også sedative egenskaber, der kan hjælpe mod søvnløshed eller rastløshed hos personer med depression.

11. Vitamin D

Et nyt klinisk studie har vist, at personer med depression har et lavt niveau af vitamin D. Det er desuden påvist at mangel på vitamin D kan have betydning for udviklingen af mange sundhedsrelaterede lidelser, herunder neurologiske lidelser, knogleskørhed og hjerte-kar sygdomme. Kroppen producerer selv vitamin D, når den udsættes for sollys, men vitaminet findes også i fisk og i beriget mælk. Forskningsresultaterne er dog endnu mangelfulde, i det man mangler at belyse mange aspekter herunder grænseværdier og det eksakte forhold mellem vitamin D og depression.

Fordele ved kosttilskud

Kosttilskud kan hjælpe dit sind og din krop ved at forsyne den med vigtig næring, som du ikke får gennem din kost. De fleste kan købes i håndkøb.

Ulemper ved kosttilskud

Myndighederne regulerer kosttilskud som fødevarer og ikke som lægemidler. Der er således ikke myndighedsgodkendelse til at bruge de ovenstående kosttilskud til behandling af depression eller andre tilstande. Der kan derfor ikke garanteres for produktets styrke eller doseringsinformation. Kosttilskud udsat for kontrol, har ofte vist sig at indeholde lidt eller ingen aktive ingredienser. Desuden kan kosttilskud være skadelige for kroppen og der er mange veldokumenterede tilfælde af nyre- og leversvigt som følge af indtagelsen af kosttilskud. Ligeledes er der dokumenteret tilfælde, hvor indtagelsen af kosttilskud har medført hjerteanfald, slagtilfælde og nervebeskadigelse.

Tal med din læge

Det er klogt at afveje fordele og ulemper og diskutere din interesse i kosttilskud med din læge. Selvom de fleste kosttilskud er tilgængelig uden recept, bør du altid konsultere din læge, før du begynder at indtage et kosttilskud. En ernæringsekspert eller læge, der arbejder med alternative behandlingsformer kan anbefale produkter af høj kvalitet og sikre, at du kun bruger de rigtige kosttilskud i de rette mængder.

Hvad siger eksperten

Dr. Mason Tuner, ledende psykiater ved Kaiser Permanente i San Francisco sagde, at forskning ikke understøtter brugen af kosttilskud i en primær strategi til behandling af depression.”Ikke desto mindre, så er ernæring vigtig for depression. Ofte spiser de deprimerede ikke sundt” sagde Dr. Turner. ”De fleste kosttilskud er uskadelige, men mange af dem er unødvendige. Du bør konsultere din læge omkring kosttilskud.Ligeledes tilføjede han, at der på grund af den manglende regulering, ikke kunne garanteres for sikkerheden ved indtagelsen af produkterne.