Beregn dit energibehov

Når man træner meget eller gerne vil tabe sig, kan det være en god ide at vide, hvad ens krops energibehov er – altså hvor meget energi, kroppen har behov for. På kosttilskud.dk  har vi lavet en beregner, der på baggrund af dine indtastninger kan udregne dit daglige energibehov. Som med vores energiforbrugs beregner tager udregningen for energibehov også din alder, dit køn og din vægt i betragtning, men ud over det tager den også din højde, og hvor meget du rører dig om dagen med i beregningen.

Formelen bag beregneren består faktisk af to udregninger, hvilket også afspejler sig i, at du får to resultater. Beregneren udregner nemlig først dit basalstofskifte – hvor meget energi kroppen har behov for at kunne fungere uden, at der tages hensyn til dit generelle fysiske niveau og derefter tager den højde for, hvor meget du rører dig på en dag, og giver dig så dit energibehov pr dag.

Hvis du gerne vil holde din vægt, kan det være en god ide at kende dit daglige energiforbrug.
På den måde får du en ide om, hvor meget ”brændstof” din krop forbruger på en dag, og på den måde kan du være med til at regulere, at din krop ikke får mere ”brændstof” eller energi end den forbruger.
Hvis man gerne vil tabe sig er det nemlig vigtigt at man indtager mindre energi end man forbruger. Den simple måde at mindske sit energiindtag på er ved at spise mindre end man normalt gør.

Verdens Sundheds Organisationen, WHO, har lavet nogle formler til beregning af energi forbrug. Formlerne tager hensyn til dit køn, din aldersgruppe og din vægt, men ikke dit personlige aktivitetsniveau. WHOs formler til beregning af energiforbrug er standardiserede, det vil sige, at du ved at bruge formlerne ikke får dit personlige helt nøjagtige energiforbrug, da det kræver, at en række yderligere faktorer tages med i betragtningen. Men du kan bruge resultaterne som en guide til, hvordan dit daglige energiforbrug nogenlunde ser ud.

Ved at bruge energibehovs beregneren kan du udregne nogenlunde hvad dit daglige energibehov er. Hvordan dit personlige energibehov helt præcist er, er dog vanskeligt at beregne ud fra en generel formel, da der også er andre aspekter end alene alder, vægt, køn, højde og motion, der gør sig gældende.

Indtast dine data og beregn dit  daglige energibehov:

Alder År
KønMand Kvinde
Højde cm
Vægtt kg
Aktivitet
Kalorier– Resultat
Kaloriebehov
Find kalorieindtagDu må indtage følgende:
Fedt:
Protein:
Kulhydrater:
Alkohol: