10 videnskabeligt baserede helbredsmæssige fordele ved periodisk faste

Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Periodisk faste (Intermitterende faste) er et spisemønster, hvor du veksler mellem spise- og fasteperioder.

En række studier har vist, at det kan påvirke både vores krop og hjerne i en positiv retning.
Periodisk faste eller intermitterende faste, er kendetegnet ved at være en planlagt faste efter et bestemt mønster. De seneste år, har periodisk faste fået en del mediebevågenhed, hvor blandt andet 5:2 kuren er mest kendt. 
5:2 Kuren er kendetegnet ved at man har 2 ugentlige, ikke på hinanden følgende dage, hvor man indtager under 500 kcal i løbet af en dag.
Andre faste kure, og dem vi er størst fan af her på kosttilskud.dk er den type, hvor man i hvert døgn har en periode på minimum 16 timer hvor man ikke spiser. Det vil sige, at man fx kun spiser i vinduet fra 14-22 hver dag. 
Af de mere ekstreme varianter er dem, hvor udøveren spiser hver 2. dag, eller har en 72 timers fasteperiode hver 14. dag. 
Nedenstående sundhedsmæssige fordele viser sig at være dækkende for stort set alle typer af struktureret intermitterende faste. Kosttilskud.dk opfordrer dog til, at man altid rådfører sig med læge, inden man kaster sig ud i en faste-diæt. 

Her er 10 videnskabeligt baserede helbredsmæssige fordele ved periodisk faste (intermitterende faste).

  1. Periodisk faste ændrer både celler, gener og hormoners funktion

Når du afstår fra at spise i en periode, sker der indtil flere ting med din krop.

For eksempel går din krop i gang med vigtige genopbygningsprocesser af celler og ændrer hormonsammensætning for at lette adgangen til ophobet kropsfedt.

Her er nogle af de ændringer, der sker i din krop, når du faster:

  •   Insulinniveauet: Blodets indhold af insulin falder markant, hvilket letter fedtforbrændingen (1).
  •   Væksthormonet HGH: Blodets indhold af dette væksthormon kan blive op til 5 gange højere (2,3). Større mængder af væksthormonet HGH letter fedtforbrænding, øger muskelmassen og har mange andre fordele (4, 5).
  •   Genopbygning af celler: Kroppen sætter vigtige reparationsprocesser af cellerne i gang, så som at fjerne affaldsstoffer fra celler(6).
  •   Ændret genekspression: Der ses fordelagtige ændringer hos flere gener og molekyler, der kan sættes i forbindelse med livslængde og sygdomsforebyggelse.(7 , 8)

Mange af de fordele vi ser i forbindelse med periodisk faste er relateret til disse hormonforandringer, genudtryk og cellernes funktion.

Konklusion: Når du faster, falder insulinniveauet, og væksthormonet HGH stiger. Dine celler går også i gang med vigtige reparationsprocesser og ændre på, hvilke gener de udtrykker.

  1. Periodisk faste kan hjælpe dig til at tabe både vægt og mavefedt

Mange af dem, der går i gang med periodisk faste, gør det for at tabe sig (9).

Generelt sagt, vil periodisk faste resultere i, at du spiser færre måltider.

Medmindre hvis du kompenserer ved at indtage meget mere, i de perioder du spiser, vil du ende med at konsumere færre kalorier.

Derudover påvirker periodisk faste hormonernes funktion på en måde, der letter vægttab.

Lavere insulinniveauer, højere væksthormonniveauer og øgede mængder noradrenalin er alle medvirkende til at øge kroppens nedbrydning af ​​fedt og fremme dens anvendelse af energi.

Derfor kan korte fasteperioder øge dit stofskifte med 3,6-14 %, og dermed hjælpe dig med at forbrænde endnu flere kalorier .

Sagt på en anden måde, virker periodisk faste ud fra begge aspekter af kalorietabellen. Det øger dit stofskifte (øger kalorier ud), og reducerer mængden af ​​mad, du spiser (reducerer kalorier ind).

Ifølge en gennemgang af den videnskabelige litteratur i 2014 kan periodisk faste give et vægttab på 3-8 % i løbet af 3-24 uger, hvilket er temmelig meget.

Det fremgår også, at de periodisk fastende gik 4-7 % ned i taljemål, hvilket indikerer, at de tabte en hel del mavefedt, som er den skadelige fedt i bughulen, der kan være sygdomsfremkaldende.

En undersøgelse viste også, at periodisk faste forårsagede mindre muskel tab end kontinuerlig begrænsning af kalorieindtag.

Ud fra disse betragtninger, kan periodisk faste være en utrolig effektiv metode til at opnå vægttab. Du kan læse mere her: Hvordan periodisk faste kan hjælpe dig til vægttab.

Konklusion: Periodisk faste hjælper dig med at spise færre kalorier, samtidigt med at dit stofskifte styrkes. Det er en meget effektiv metode, hvis du vil tabe dig og slippe af med mavefedt.

  1. Periodisk faste kan nedsætte insulinresistens, og dermed sænke din risiko for at få type 2-diabetes

Type 2-diabetes er blevet utrolig almindelig i de seneste årtier.

Dets vigtigste kendetegn er højt blodsukker i forbindelse med insulinresistens.

Alt, hvad der reducerer insulinresistens, burde kunne sænke blodsukkeret og dermed beskytte mod type 2-diabetes.

Periodisk faste har vist sig at have en særdeles positiv indflydelse på insulinresistens med en tilsvarende imponerende reduktion i blodsukkeret (10).

I undersøgelser af periodisk faste hos mennesker, er de fastendes blodsukker blevet reduceret med 3-6 %, mens deres insulinniveau er blevet reduceret med 20-31 % .

En undersøgelse af rotter med diabetes viste også, at periodisk faste beskyttede dem mod nyreskader, der er en af ​​de mest alvorlige komplikationer ved diabetes (13).

Dette peger på, at periodisk faste kan virke stærkt forebyggende hos mennesker, der er i risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Det skal dog siges, at der kan være forskelle mellem kønnene. En undersøgelse af en gruppe kvinder viste, at reguleringen af blodsukkeret faktisk blev forværret efter et forløb på 22-dages periodisk faste (14).

Konklusion: Periodisk faste kan reducere insulinresistens og sænke blodsukkeret, i hvert fald hos mænd.

  1. Periodisk faste kan reducere oxidativt stress og betændelse i kroppen

Oxidativt stress er medvirkende til aldring og mange kroniske sygdomme (14).

Det indebærer ustabile molekyler, kaldet frie radikaler, som interagerer med andre vigtige molekyler (såsom protein og DNA) og beskadiger dem (15).

Adskillige undersøgelser viser, at periodisk faste kan øge kroppens modstandskraft over for oxidativt stress (16).

Derudover viser undersøgelser, at periodisk faste kan hjælpe med at bekæmpe inflammation, der er en anden betydelig årsag til forskellige udbredte sygdomme (17).


Konklusion: Undersøgelser viser, at periodisk faste kan reducere oxidative skader og betændelsestilstande i kroppen. Dette kan forebygge tidlig aldring samt udviklingen af en lang række sygdomme.

  1. Periodisk faste kan være gavnlig for din hjertesundhed

Hjertesygdomme er i øjeblikket verdens største dræber .

Der findes en del forskellige sundhedsmæssige markører (såkaldte “risikofaktorer”), der er forbundet med enten en forøget eller nedsat risiko for hjertesygdomme.

Periodisk faste har vist sig at forbedre mange forskellige risikofaktorer, herunder blodtryk, kolesterolniveau – både det totale og LDL-kolesterol, mængden af triglycerider i blodet, niveauet af inflammatoriske markører samt blodsukker (12)

Men mange af disse resultater er baseret på dyreforsøg. Derfor bør effekten af periodisk faste i forbindelse med hjertesundhed undersøges langt mere tilbundsgående på mennesker, før man kan komme med konkrete anbefalinger.

Konklusion: Undersøgelser viser, at periodisk faste kan dæmpe mange risikofaktorer for hjertesygdomme såsom blodtryk, kolesteroltal, triglycerider og inflammatoriske markører.

  1. Periodisk faste medfører forskellige celle-genopbygningsprocesser

Når vi faster, begynder cellerne i kroppen at nedbryde cellulært “affald” i en proces, der kaldes autofagi (18).

Dette indebærer, at cellerne nedbryder og omsætter ødelagte og dysfunktionelle proteiner, der hober sig op i cellerne over tid.

Øget autofagi kan forebygge en række sygdomme, herunder kræft og Alzheimers sygdom (25, 26).

Konklusion: Faste udløser en omsætningsproces kaldet autofagi, der fjerner affald fra cellerne.

  1. Periodisk faste kan forebygge kræft

Kræft er en forfærdelig sygdom, der er kendetegnet ved en ukontrolleret cellevækst.

Faste har vist sig at have flere gavnlige virkninger på stofskiftet, der kan føre til nedsat risiko for kræft.

Selvom der er behov for flere undersøgelser på mennesker, findes der lovende beviser fra dyreforsøg, der tyder på, at periodisk faste kan være med til at forebygge kræft (19).

Der er også nogle tegn hos menneskelige kræftpatienter på, at faste har mindsket forskellige bivirkninger af kemoterapi .

Konklusion: Periodisk faste har vist sig at kunne forebygge kræft i dyreforsøg. En undersøgelse på mennesker har vist, at det kan reducere bivirkninger forårsaget af kemoterapi.

  1. Periodisk faste er godt for din hjerne

Hvad der er godt for kroppen, er for det meste også godt for hjernen.

Periodisk faste forbedrer forskellige stofskiftefunktioner, der er vigtige for hjernens sundhed.

Dette omfatter reduceret oxidativt stress, reduceret inflammation, lavere blodsukker og insulinresistens.

Adskillige studier med rotter har vist, at periodisk faste kan øge væksten af ​​nye nerveceller, hvilket skulle have en positiv indvirkning på hjernens funktion (20).

Det øger også niveauet af et hjernehormon, kaldet hjerne-afledt neurotrofisk faktor (BDNF) , hvis manglende tilstedeværelse mistænkes for at medvirke til depression og forskellige andre problemer i hjernen.

Dyreforsøg har også vist, at periodisk faste beskytter mod hjerneskader, der er opstået som følge af slagtilfælde.

Konklusion: Periodisk faste kan være til stor gavn for hjernens sundhed. Det kan øge væksten af ​​nye neuroner og beskytte hjernen mod skader.

  1. Periodisk faste kan forebygge Alzheimers sygdom

Alzheimers sygdom er den mest udbredte neurodegenerative sygdom i verden.

Der finde ingen kur mod Alzheimer, så forebyggelse er altafgørende.

Et forsøg med rotter viser, at periodisk faste kan forhale udviklingen af ​​Alzheimers sygdom eller reducere styrke og omfang af symptomerne (21).

I en række casestudier, førte livsstilsændringer, der omfattede daglige kortvarige faster, til markante forbedringer af Alzheimers symptomer hos 9 ud af 10 patienter.

Dyreforsøg antyder også, at faste kan beskytte mod andre neurodegenerative sygdomme, herunder Parkinsons og Huntingtons sygdom (22).

Men der er behov for flere forsøg med mennesker.

Konklusion: Dyreforsøg tyder på, at periodisk faste kan virke forebyggende på neurodegenerative lidelser som Alzheimers sygdom.

  1. Periodisk faste kan forlænge din levetid, hjælpe dig til at leve længere

En af de mest interessante opdagelser i forbindelse med periodisk faste er muligvis dens evne til at forlænge levetid.

Forsøg med rotter har vist, at periodisk faste forlænger deres levetid på samme måde som kontinuerlig kaloriebegrænsning (23).

I nogle af disse undersøgelser var effekten temmelig opsigtsvækkende. I en af ​​dem, hvor rotterne fastede hver anden dag, levede de 83 % længere end rotter, der ikke fastede.

Selvom dette er langt fra at blive bevist hos mennesker, er periodisk faste blevet meget populært blandt anti-aging-tilhængere.

I betragtning af de kendte positive effekter på stofskiftet og alle mulige sundhedsmæssige markører, giver det mening, at periodisk faste vil kunne føre til et længere og sundere liv.

Læs også: Periodisk faste sætter gang i stofskiftet og er yderst effektivt til vægttab


Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Comments on this entry are closed.