8 tegn og symptomer på D-vitamin mangel

D-vitamin er et yderst vigtigt vitamin, der har stor indflydelse på flere systemer i hele kroppen (1). I modsætning til de fleste vitaminer, fungerer D-vitamin faktisk som et hormon, og hver eneste celle i kroppen har en receptor for det. Din krop laver det om fra kolesterol, når din hud udsættes for sollys. D-vitamin findes også i visse fødevarer så som fede fisk og berigede mejeriprodukter, selv om det er meget svært at få nok fra kosten alene.

Det anbefalede daglige indtag er normalt omkring 400-800 IE, men mange eksperter anbefaler, at vi får endnu mere end det.

D-vitaminmangel er meget almindeligt. Det er anslået, at omkring 1 milliard mennesker i verden har for lavt niveau af vitaminet i blodet (2).

Ifølge en 2011 undersøgelse, 41,6% af voksne i USA mangler D-vitamin. Dette tal er oppe på 69,2% hos spaniere og på 82,1% hos afro-amerikanere (3).
Hvordan får man D vitamin

Følgende øger risikoen for D-vitaminmangel:

  • At have mørk hud.
  • At blive ældre.
  • At være overvægtig eller fed.
  • Ikke at spise nok fisk eller mælk.
  • At leve langt fra ækvator, hvor der er lidt sol året rundt.
  • Altid at bruge solcreme, når man går ud.
  • At opholde sig indendørs.

Folk, der bor nær ækvator og hyppigt opholder sig i solen, er mindre tilbøjelige til at mangle D-vitamin, fordi deres hud producerer nok D-vitamin til at opfylde kroppens behov. De fleste mennesker er ikke klar over, at de er er i underskud, fordi symptomerne generelt er meget svage. De kan være svære at opdage, selvom de har en betydelig negativ effekt på din livskvalitet. Her er 8 tegn og symptomer på D-vitaminmangel.

 

  1. Du bliver ofte syg eller får infektioner?

En af D-vitamins vigtigste roller er, at holde dit immunforsvar stærkt, så du er i stand til at bekæmpe vira og bakterier, der forårsager sygdom.

Det interagerer direkte med de celler, der er ansvarlige for at bekæmpe infektion (4). Hvis du ofte bliver syg, især med forkølelse eller influenza, kan et lavt D-vitamin niveau være en medvirkende faktor. Flere store observationsstudier har vist en sammenhæng mellem D-vitaminmangel og luftvejsinfektioner som forkølelse, bronkitis og lungebetændelse (5, 6). En række undersøgelser har vist, at man ved at tage D-vitamintilskud i doser på op til 4.000 IE dagligt, kan reducere risikoen for luftvejsinfektioner (7, 8, 9). I en undersøgelse af mennesker med den kroniske lungelidelse KOL, oplevede de der var i alvorligt underskud af vitamin, en betydelig forbedring efter at have taget en højdosis supplement i et år (10).

Opsummering: D-vitamin spiller en vigtig rolle for immunforsvaret. En af de mest almindelige symptomer på mangel er en øget risiko for sygdom eller infektioner.

  1. Udmattelse og Træthed

At føle sig træt kan have mange årsager og D-vitaminmangel kan være en af ​​dem. Desværre overses dette symptom ofte som en mulig årsag. Case-studier har vist, at meget lave blodniveauer kan forårsage træthed, som har en alvorlig negativ indvirkning på livskvaliteten (11, 12). I et tilfælde hvor en kvinde klagede over kronisk træthed og hovedpine i dagtimerne, viste det sig at hun havde et blodniveau på kun 5,9 ng/ml. Dette er ekstremt lav, da alt under 20 ng/ml, anses for at være mangelfuldt. Efter kvinden begyndte at tage et D-vitamin supplement, steg hendes niveau til 39 ng/ml og hendes symptomer forsvandt (12).

selv et blodniveau, der ikke er ekstremt lav, kan imidlertid have en negativ indvirkning på vores energiniveau. Et stort observationsstudie så på sammenhængen mellem D-vitamin og træthed hos unge kvinder.

Undersøgelsen viste, at kvinder med et blodniveau under 20 ng/ml eller 21-29 ng/ml var mere tilbøjelige til at klage over træthed end dem med en blodniveau over 30 ng/ml (13). Et andet observationsstudie af kvindelige sygeplejersker fandt en stærk sammenhæng mellem lavt D-vitamin niveau og selvrapporteret træthed. Derudover fandt forskerne ud af, at 89% af sygeplejerskerne var i underskud (14).

Opsummering: Overdreven træthed og træthed generelt, kan være et tegn på D-vitaminmangel. Et kosttilskud kan hjælpe med at forbedre energiniveauet.

 

  1. Knogler og rygsmerter

D-vitamin er med til at bevare knoglesundheden gennem en række mekanismer. For det første forbedrer det kroppens optagelse af calcium.

Knoglesmerter og lændesmerter kan være tegn på utilstrækkelig D-vitamin i blodet. Store observationelle undersøgelser har fundet en sammenhæng mellem D-vitaminmangel og kroniske lændesmerter (15, 16, 17).

En undersøgelse undersøgte sammenhængen mellem D-vitamin niveauer og rygsmerter i mere end 9.000 ældre kvinder. Forskerne fandt, at personer der var i underskud af vitaminet, var mere tilbøjelige til at have rygsmerter, herunder alvorlige rygsmerter, der begrænsede deres daglige aktiviteter (17).

I en kontrolleret undersøgelse, var mennesker med D-vitaminmangel næsten dobbelt så tilbøjelige til at opleve knoglesmerter i deres ben, ribben eller led, i forhold til dem der havde blodniveauer inden for normalområdet (18).

Opsummering: Et lavt indhold af D-vitamin i blodet kan være årsag eller medvirkende faktor til knoglesmerter og lændesmerter.


  1. Depression

Et depressivt humør kan også være et tegn på D-vitaminmangel.

I flere review-studier har forskere knyttet D-vitaminmangel til depression, især hos ældre voksne (19, 20). I en analyse fandt 65% af de observationelle studier en sammenhæng mellem lave blodniveauer og depression. Dog viste de fleste af de kontrollerede forsøg, som har mere videnskabelig vægt end observationsstudier, ikke en sammenhæng mellem de to (19). De forskere, der analyserede undersøgelserne bemærkede dog, at de doser af D-vitamin i kontrollerede undersøgelser ofte var meget lav. Desuden bemærkede de, at nogle af undersøgelserne måske ikke havde varet længe nok, til at kunne vise en effekt af, ​​at tage kosttilskud, på humøret. Nogle kontrollerede undersøgelser har vist, at det at give D-vitamin til folk, der er i underskud, hjælper med at forbedre depression, herunder sæsonbetonet depression, der opstår i de koldere måneder (21, 22).

Opsummering: Depression er forbundet med lave D-vitamin niveauer, og nogle undersøgelser har fundet, at supplering med D-vitamin forbedrer humøret.

 

  1. Dårlig sårheling

Langsom heling af sår efter operation eller skade, kan være et tegn på, at D-vitamin  et er for lavt. Resultater fra en reagensglasundersøgelse tyder på, at vitaminet øger produktionen af ​​forbindelser, som er afgørende for dannelse af ny hud, som en del af sårhelingsprocessen (23). En undersøgelse af patienter, som fik foretaget tandkirurgi fandt, at visse aspekter af helbredelse blev kompromitteret af D-vitaminmangel (24). Det er også blevet foreslået, at D-vitaminets rolle i kontrolleringen af inflammation og bekæmpelse af infektion, er vigtig for en ordentlig heling. En analyse kiggede på patienter med diabetiske fodinfektioner, og fandt, at patienter med svær D-vitaminmangel var mere tilbøjelige til at have højere niveauer af inflammatoriske markører, der kan true helbredelse (25). Desværre er der på dette punkt meget lidt forskning om virkningerne af D-vitamintilskud på sårheling i mennesker med der er i underskud.

en undersøgelse viste imidlertid, at når patienter med D-vitaminmangel med bensår blev behandlet med vitaminet, blev størrelsen på deres mavesår reduceret med 28% i gennemsnit (26).

Opsummering: Utilstrækkeligt D-vitamin niveau kan føre til dårlig sårheling efter operation, skade eller infektion.

 

  1. Knogletab

D-vitamin spiller en afgørende rolle i calciumabsorptionen og knoglemetabolisme. Mange ældre kvinder, der er diagnosticeret med knogletab tror, ​​de har brug for at tage mere calcium. De kan dog ligeledes ofte, være i underskud af D-vitamin. Lav knoglemineraltæthed er et tegn på, at calcium og andre mineraler er blevet tabt fra knoglerne. Dette placerer ældre mennesker, især kvinder, i en øget risiko for knoglebrud.

I et stort observationsstudie af mere end 1.100 midaldrende kvinder i overgangsalderen eller menopausen, fandt forskerne en stærk sammenhæng mellem lavt D-vitamin niveau og lav knoglemineraltæthed (27).

En kontrolleret undersøgelse viste, at kvinder, der var i D-vitaminmangel, ikke oplevede nogen forbedring i knogletæthed, når de tog et højdosis kosttilskud, selv om deres blodniveauer blev forbedret (28). På trods af disse resultater, kan tilstrækkelig indtagelse af D-vitamin og vedligeholdelse af blodniveauer inden for det optimale område, være en god strategi til beskyttelse af knoglemasse og reducering af risikoen for fraktur.

Opsummering: Diagnosen “lav knoglemineraltæthed” kan være et tegn på D-vitaminmangel. At få nok af dette vitamin er vigtigt for at bevare knoglemasse mens du bliver ældre.

Muskelsmerter forårsaget af D-vitamin

Muskelsmerter forårsaget af D-vitamin

 

  1. Hårtab

Hårtab tilskrives ofte stress, hvilket bestemt er en udbredt baggrund.

Ved et kraftigt hårtab, kan det være resultatet af en sygdom eller næringsstof mangel. Hårtab hos kvinder er blevet forbundet med lav D-vitamin niveau, selv om der er meget lidt forskning på dette indtil videre (29).

Alopecia areata er en autoimmun sygdom karakteriseret ved kraftige hårtab fra hovedet og andre dele af kroppen. Det er forbundet med rakitis, som er en sygdom, der forårsager bløde knogler i børn på grund af D-vitaminmangel (30). Lavt D-vitamin niveauer er forbundet med alopecia areata og kan være en risikofaktor for at udvikle sygdommen (31, 32, 33).

Et studie i mennesker med alopecia areata viste, at lavere blodniveauer havde tendens til at være forbundet med et tilsvarende større hårtab (33).

I en case, viste det sig, at lokal påføring af en syntetisk form af vitaminet, succesfuldt behandlede hårtab hos en ung dreng med en defekt i vitamin D-receptoren (34).

Opsummering: Hårtab kan være et tegn på D-vitaminmangel hos kvinder med hårtab eller den autoimmune tilstand alopecia areata.

 

  1. Muskelsmerter

Årsagerne til muskelsmerter er ofte vanskelige at lokalisere.

Der er tegn på, at D-vitaminmangel kan være en potentiel årsag til muskelsmerter hos børn og voksne (35, 36, 37). I en undersøgelse viste det sig at 71% af de mennesker der deltog i undersøgelsen og som havde kroniske smerter, var i underskud af vitaminet (37).

Vitamin D-receptoren er til stede i nerveceller kaldet nociceptorer, der fornemmer smerte. En undersøgelse af rotter viste, at en mangel førte til smerte og følsomhed, grundet stimulation af nociceptorer i muskler (38).

Enkelte undersøgelser har vist, at man ved at tage høje doser D-vitamintilskud, kan reducere forskellige former for smerter i mennesker, der er i underskud (39, 40). Et studie med 120 børn med D-vitaminmangel, der havde vokseværk fandt, at en enkelt dosis af vitaminet reducerede deres smertescore med gennemsnitligt 57% (40).

Opsummering: Der er en sammenhæng mellem kronisk smerte og lave blodniveauer af D-vitamin, som kan skyldes interaktionen mellem vitaminet og smerte-registrering i nerveceller.

 

Korrektion af D-vitaminmangel er simpelt

D-vitaminmangel er utroligt almindelig og de fleste mennesker er uvidende om det. Dette skyldes at symptomerne ofte er subtile og ikke-specifikke, hvilket betyder, at det er svært at vide, om de er forårsaget af lave D-vitamin niveauer eller noget andet. Hvis du tror, ​​du kan være i underskud, så er det vigtigt, at du taler med din læge og får dit blodniveauer målt.

Heldigvis er D-vitaminmangel normalt let at gøre noget ved. Du kan enten øge din tid i solen, spise flere D-vitaminrige fødevarer eller blot tage et supplement.

Fastsættelse af din mangel er enkel, nem og kan have store fordele for dit helbred.

D vitamin

D vitamin