Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

For to årtier siden, kendte de færreste, uden for Amazonas, til de høje, slanke palmetræer og deres klaser fyldt med acai bær. Brasilianske indianere har gennem adskillige generationer betragtet acai(Euterpe Oleracea) som en essentiel madvare i deres kost. Siden årtusindeskiftet, er interessen for dette lille bær steget markant over hele verden, og og her hos Kosttilskud.dk har vi også fået øjnene op for det lille bær.

Acaí antioxidanter og næringsstoffer Acaí bærret er fyldt med næringsstoffer og tager præmien for at være dét bær i verden med højest indhold af antioxidanter. Man kan fordoble et blåbærs indhold af antioxidanter eller gange indholdet i rødvin med 30 for at nå frem til mængden af antioxidanter i et Acaí berry.

Udseendemæssigt, har de små, runde, sort-lilla bær nogle af de samme kendetegn som blåbær og solbær, og vokser vildt på den 13-30 meter høje Acaípalme i både Brasilien og Peru.

Palmernes klaser består af 500 til 900 bær med en størrelse på 25 mm. Vitaminer og mineraler i Acaí Acaí udtales [Ah-Sah- i] og smagen minder om en kombination af chokolade og blomme. Nogle mener, at indtagelsen af antioxidanter i acai berry detox har en rensende (detox) effekt, der gavner kroppen på en hel del måder ved, blandt andet, at øge tyktarmens evne til at komme af med giftstoffer.

I gennem indtagelse af Acaí får man de vigtige Omega 6 og Omega 9 fedtsyrer indenbords – flere påstår, at disse fedtsyrer kan mindske kolesterol tallet og sætte gang i blodcirkulationen. Derudover indeholder Acaí flere mineraler og vitaminer så som B1, B2, B3, C, magnesium, fosfor, calcium, kalium og ikke mindst jern. mineraler, vitaminer. Acaí har ikke et nævneværdigt indhold af sukker, men, til gengæld, et højt indhold af fibre.

Acaí i forskellige størrelser og former
Markedsførelsen af Acaí produkter: juice, pulver, tabletter, smoothies, yoghurt osv. er enorm.

Mange firmaer forsikrer kunder om bærrets utallige virkninger:
vægttab, øget energiniveau, forhøjet seksuel formåen, forbedret søvn, forbrænding, formindsket risiko for livstilssygdomme.

Desværre er det ikke videnskabeligt bevist, at Acaí virker forebyggende på nogle af disse. Indbyggerne i Pará, den brasilianske by, hvor 90 % af Brasiliens Acaí produktion foregår, opfatter stadig Acaí som del af den daglige kost. Her indtager man Acaí i form af en smoothie eller som tilbehør til et måltid. Et frisk bær kan umiddelbart virke bittert, da det ikke er blevet sødet eller har været frosset ned.


Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Comments on this entry are closed.