Er DU afhængig af koffein?

Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Du har måske hørt at over 50 % af alle mennesker vil vælge kaffe frem for morgensex. Er du selv koffein afhængig, så giver dette tal mening for dig. Koffein er det mest populære psykoaktive stof, da det booster din hukommelse, koncentration, dit fokus og endda også din udholdenhed under træning. Der findes mange nye måder at indtage koffein på i dag – udover morgenkaffen. Du finder bl.a. koffein i tyggegummi, frø, koffeinholdigt vand, beef jerky og endda i kartoffelchips. Nævnte er kun et lille uddrag af de mange nye måder, hvorpå man kan indtage koffein.

Koffein afhængighed eksisterer – i denne anmeldelse finder du videnskaben bag afhængigheden.

Hvor meget koffein indeholder dine drikkevarer?


Tabel over indhold af koffein i drikkevarer
Som illustrationen viser, kan man se, at der er en kæmpe forskel på, om man drikker en kop kaffe, en cola eller en Red Bull. Chancen for at blive en fuldt ud blomstrende koffein-junkie, er altså størrende end man kunne forestille sig.

Læs artiklen: Det sker der med din krop efter du har drukket en kop kaffe

Gennem flere studier har man efterfølgende konkluderet, at koffein kan gøre dig afhængig. Amerikanerne har endda et navn for det og kalder det “
Caffeine Dependence Disorder” (en ny term tilføjet til American Psychiatric Association’s DSM-5 liste). Med det menes en tilstand hvor man uden held forsøger at droppe koffeinen, mens man samtidig oplever abstinens lignende symptomer, når man ikke får sit koffein-fix.

Er du afhængig – Hvor meget er for meget?

Mand afhængig af kaffe.Hvis du lider af hovedpine, træthed, koncentrationsbesvær, irritabilitet, eller føler dig trist til mode, når du misser din morgenkaffe, eller dit daglige indtag af koffein-produkter, så er din krop mere afhængig af koffein-stimulansen end du selv går og tror. Lider du af blandt andet af sure opstød, angst eller højt blodtryk, så vil din krop takke dig for at begrænse dit koffeinindtag.

Koffein tolerance er en individuel størrelse, hvilket kan forklare hvorfor din mor måske ikke kan sove efter en kop kaffe, mens din bror kan bunde 4 Red Bulls og stadig tage en morfar midt på eftermiddagen.

En hurtig lektion
Når koffein trænger ind i systemet, bliver det brudt ned i 3 forskellige molekyler, som blokerer adenosin-receptorerne i hjernen (de receptorer,der har til opgave at bremse nerveaktivitet), hvilket får dig op i et højere gear. Men jo mere koffein du drikker, des flere adenosin-receptorer opbygger hjernen, hvilket er grunden til at nogle mennesker opbygger en vis form for tolerance over for koffein.
Dette er også grunden til, at de får svært ved at droppe koffeinen. Faktorer som højde, vægt, alder og simpel genetik spiller alle en rolle, når det kommer til koffein-sensitivitet. Eksperterne mener, at de fleste mennesker bør holde deres koffeinindtag på max. 400 mg pr dag, hvilet er svarende til 2 kopper kaffe.

Koffein afvænning

koffeinfri kaffeFor dem som drømmer om at få koffein tilføjet intravenøst, kan det være svært at droppe koffein fra den ene dag til den anden, men det er ikke umuligt.
“Reducer dit koffein indtag med 25 procent om ugen, og så vil du sandsynligvis ikke mærke nogen form for abstinenser fra koffeinen,” udtaler
Mary Sweeney, Ph.D., Behavioral Pharmacology Research Unit ved Johns Hopkins School of Medicine.

Er du glad for kaffesmagen, kan du i første omgang forsøge, at udskifte din koffeinholdige kaffe til en koffeinfri variant. Alternativt kan man udskifte kaffen helt og ty til urtete.

Pas også på med ikke at øge dit ufrivillige koffeinindtag i form af mørk chokolade eller i visse former for håndkøbsmedicin – som også kan være koffeinholdige. En del medikamenter mod eksempelvis migræne indeholder koffein svarende til en stærk kop kaffe.




Oprindelig kilde: Mensfitness.com



Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Comments on this entry are closed.