Hvad sker der med din krop efter at du har drukket en kop kaffe?

Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Kaffe har uberettiget fået en masse dårlig omtale de sidste par år. Det sker formentlig ofte at du hører folk udbryder stolt, hvordan de har afholdt sig fuldstændig fra at drikke kaffe og har i stedet skiftet til te, da det er “meget sundere”.

Lad os se det i øjnene. Kaffe er den mest foretrukne drik i alle kulturer verden over.

Omkring 85% af skandinaviere indtager koffein i en eller anden form hver eneste dag.

Det mest typiske indtag svarer til to store kopper kaffe (ca. 5 dl)..

For to årtier siden, troede de fleste mennesker, der var på udkig efter en vægttabs kost, fejlagtigt at kaffe var ligesom at ryge cigaretter, nemlig at begge dele var farlige for vores sundhed og sender os for tidligt i graven.

Konsekvenserne de mente kunne opstå ved at drikke kaffe var forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme, dehydrering, mavesår og mange andre problemer.

Disse påstande er heldigvis blevet modbevist til glæde for millioner af mennesker, der nyder deres daglige kaffe og betragter det som en væsentlig del af deres daglige rutine og deres generelle sundhed.


Læs også artiklen: Er du afhængig af koffein?

Kaffes kick

Selvom et stort antal mennesker drikker kaffe på grund af smagen, er der også dem, der drikker det for at få et kick. Det kick vi oplever er faktisk koffein der kapre de receptorer for et stof i hjernen kaldet adenosin. Adenosins rolle er at samles gennem daglige aktiviteter, hvorefter det sætter sig på de hjernecellereceptorer der gør os døsig som dagen nærmer sig sin afslutning og sikre at vi falder i søvn hurtigt og har en kvalitetsfyldt søvn.

Mens vi sover, falder niveauet af adenosin, hvilket får kroppen til at vågne i frisk tilstand og som gør at vi føler os fulde af energi om morgenen. Der er faktisk sådan vi skal føle.

Når koffein begynder at blokere adenosin i hjernen og begynder kroppen at regenerere energien igen hurtigt. Blodkar trækker sig sammen, hvilket øger blodtrykket og sukker frigives fra glykogendepoter, som får blodsukkeret til at stige. Vi begynder at føle os energiske og helt vågen. Det er derfor koffein betragtes som en af de mest magtfulde stimulanser til at forbedre både humør og mental energi.

Trods alt dette, anses koffein som et lægemiddel og en forskning der har vist, at koffein forbedrer fysiske reflekser og mentale færdigheder antages i vid udstrækning for at være på grund af koffeins vanedannende egenskaber i stedet for dets evne til at stimulere os. Tidligere undersøgelser af koffeins virkninger har involveret deltagere, som allerede var regelmæssige kaffedrikkere, og de blev bedt om at afholde sig fra at drikke kaffe et par dage til en uge inden, dette gav dem en baselinetest fri for koffein, hvorefter de fik koffein og blev testet igen. Det er ikke overraskende at baselinemålingerne fra kaffedrikkere, der oplever abstinenser var ringe. Så snart de begynde at drikke kaffe igen, klarede de sig betydelig bedre.

Nyere studier viser, at hvis du ikke i forvejen er regelmæssig kaffedrikker, ses kun en lille eller slet ingen forbedring af ydeevnen under fysisk aktivitet eller mentale opgaver, når du begynder at drikke koffein.

Det er almindelig kendt, at stress er farligt for helbredet. Stress øger hormoner relateret til stress, blodtryk og blodsukker, volder skade på blodkar og øger sandsynligheden for at få et slagtilfælde eller udvikle en hjertekarsygdom. Det samme gælder for øget indtag af koffein.

Så et spørgsmål opstår: hvor meget koffein er for meget?

Talrige undersøgelser der har undersøgt effekten på sundhed ved at drikke koffein har konkluderet, at tre kopper kaffe om dagen er den øvre grænse, og her over kan der opstå problemer.

Holder man sig under denne grænse er det en helt anden historie. Drikkes blot en kop, vil det give dig flere antioxidanter end at spise en håndfuld blåbær. Og hvad mere interessant er, blev der konkluderet, at kaffe var den vigtigste kilde til antioxidanter i den gennemsnitlige amerikanske kost. Når man tager dette i betragtning, har ernæringseksperter startet en række undersøgelser, der forsøger at finde de sundhedsmæssige fordele, det kan have, at drikke et par kommer om dagen.  

Kaffe og dets relation til hydrering

I årevis er atleter blevet frarådet at drikke koffein tæt på træning, da det mentes at dehydrere kroppen. I dag er det kendt, at dehydrerings niveauet påvirkes af mængden af koffein der indtages. En undersøgelse har vist, at kroppens reaktion er i vid udstrækning dosisafhængig og et begrænset koffeinindtag til den øvre grænse på tre kopper om dagen, viser ingen signifikant dehydrering.

Tværtimod viser det faktisk det modsatte. Væsken fra koffeinholdige drikkevarer kan medtælles i det totale daglige forbrug af væske. En anden undersøgelse viste imidlertid, at mere end fem kopper kaffe om dagen vil helt sikkert dehydrere dig, hvis du ikke sørger for at erstatte den tabte væske.

Kaffe og dets relation til blodtryk

Flere undersøgelse har vist, at indtagelse af kaffe i moderate mængder ikke har en signifikant effekt på blodtrykket. En undersøgelse, der varede over et årti, viste, at intet indtag og meget højt indtag af kaffe havde en mindre effekt på hvileblodtrykket i forhold til dem, der drak moderat op til fire kopper om dagen.  

En omvendt proportional relation blev opdaget mellem kaffeforbrug og sandsynligheden for at udvikle hypertension hos deltagerne. Forskerne lavede konklusionen, at de der oplever symptomer på forhøjet blodtryk bør undgå koffein, mens de med normalt blodtryk trygt kan drikke det med måde.

I en anden undersøgelse, der blev udført på voksne forsøgsdeltagere ældre end 60, fik fire eller flere koffeinholdige drikke om dagen. Resultaterne viste, at de havde mindre end halvt så stor risiko for at dø af en hjertekarsygdom sammenlignet med dem, der drak en mindre mængde. Nu blev det mærkeligt. Hvad er det egentlig der foregår? Forskere, mener at ældre mennesker normalt har lavt blodtryk, hvilket drastisk kan øge risiko for at få hjertestop. Ved hurtigt at få blodtrykket til at stige, kan koffein beskytte mod uforudsigelig hjertestop.

En interessant ting at bemærke er, at de olier, der findes i kaffe er meget kraftfulde i reguleringen af kolesterolniveau og blodtryk. Når kaffebønner bliver til stempelkaffe, som det gøres i en French Press, bevares olierne i væsken og kan øge kolesterolniveauet og risikoen for at udvikle forhøjet blodtryk. Kaffe brygget ved at anvende filtre opfanger olierne så de ikke kommer i væsken.

Kaffe og hjertekarsygdomme

En undersøgelse viste, at kvinder der efter overgangsalderen drikker mellem en til fire kopper kaffe om dagen har 25% mindre risiko for at udvikle hjertekarsygdomme sammenlignet med dem der ikke drikker kaffe. Grunden til dette er, at antioxidanter der findes i kaffe beskytter mod skader i de celler der findes i arteriernes væg, der er forårsaget af aldring og miljøet udenfor.

Ligesom en kost, der er rig på grøntsager og frugt, har en kost, der indeholder en moderat mængde kaffe, vist sig at reducere en af de vigtigste faktorer, der bidrager til udviklingen af hjertekarsygdomme, nemlig inflammation. Denne faktor synes ikke at være relateret til tilstedeværelsen af koffein i kaffe, så koffeinfri kaffe vil have stort set samme fordele.

Kaffe og diabetes

Flere undersøgelser har forsøgt at undersøge koffeins relation til diabetes. Vi ved allerede, at koffein i ren form kan øge symptomerne på diabetes. Undersøgelserne har vist, at dem, der drikker mere end seks kopper kaffe om dagen har en betydelig lavere risiko i området fra 60-80% i at udvikle type-2-diabetes sammenlignet med ikke-drikkere.

En anden undersøgelse, der blev udført på omkring 120.000 raske deltagere konkluderede, at dem, der drak mindst fem kopper om dagen havde 30% mindre risiko for at udvikle diabetes i forhold til dem, der ikke drikker kaffe. Igen i dette tilfælde, var koffein ikke den beskyttende faktor, og de der drak koffeinfri kaffe oplevede en meget kraftigere beskyttende virkning. Grunden til dette er, at antioxidanter fra kaffe har en beskyttende effekt på beta-celler i bugspytkirtlen, der har ansvaret for at producere insulin.

Kaffes effekt på leveren

Hvis du er alkohol aficionado og nyder at drikke det, er der en måde at forbedre chancerne for at leveren forbliver sund og rask. Nemlig ved at drikke kaffe. I en undersøgelse med voksne forsøgsdeltagere, fandt forskerne, at dem, der drak store mængder kaffe, som tre til fire kopper om dagen, havde den mindste risiko for at udvikle skrumpelever.

Kaffedrikkere viste også lavere enzymniveauer, der indikere hvor meget leveren er blevet beskadiget. Te, på den anden side, havde ingen virkning.

Kaffes effekt på hjernen

Da kaffe er rig på antioxidanter, er det meget nyttigt, når det kommer til beskyttelse af hjernens sundhed. Kaffe er blevet vist til at inhibere hastigheden for kognitiv tilbagegang relateret til aldring og gradvis udvikling af degenerative sygdomme i hjernen som Alzheimers eller Parkinsons sygdom. Moderat kaffeforbrug på en til tre kopper om dagen har gentagne gange vist sig at være den mængde der giver de fleste fordele. Den mest tydelige effekt kaffe har på hjernen er humør forbedringer, samt forbedring af generel velvære.  


Tak for kaffe 🙂


Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Comments on this entry are closed.