De 8 kostråd

Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

8 sunde kostrådDe 8 kostråd er Sundhedsstyrelsens officielle anbefalinger, når det gælder vejen til sundhed.
Kostrådene er konkrete og spreder en vigtig viden om fordele og ulemper ved hver enkelte fødevaregrupper. Nogle af de gængse råd er blandt andet at spise op til flere stykker frugt og grønt samt spise kartofler, pasta ris og groft brød dagligt. Mængden af sukker indtag skal helst minimeres, mens motion prioriteres højt. Kostilskud.dk giver en uddybende forklaring på, hvad de 8 kostråd drejer sig om.

Ifølge Sundhedsstyrelsen imødekommer du, ved at følge kostrådene, din krops behov for mineraler, vitaminer og andre vigtige næringsstoffer. Din risiko for såkaldte ”livsstilssygdomme” som type-2 diabetes, hjertekarsygdomme og kræft kan formindskes kraftigt ved en sund livsstil. Desuden er kostrådene Sundhedsstyrelsen fokuseret på forebyggelse af overvægt.

I de 8 kostråd er fysisk aktivitet inddraget og de nye råd lægger vægt på, hvordan en varieret kost giver de bedste resultater, mens det er uhensigtsmæssigt at overspise enkelte fødevarer, på trods af at de er sunde.

1. Spis mellem 5-600 g frugt og grønt – 6 stk. om dagen: Undersøgelser viser, at 600 gram om dagen nedsætter risikoen for kræft og hjerte-kar-sygdomme. Den forebyggende virkning kommer formegentlig fra samspillet mellem mineraler, vitaminer og andre stoffer i frugt og grønsager.Det skal dog understreges at det anbefales at maksimalt at spise 300 gram frugt, grundet frugtsukkerindholdet, hvorimod  anbefalingen for grønsager lyder på minimum 300 gram.
2. Spis fisk og fiskepålæg – flere om ugen: I fisk er der D-vitamin, jod, selen og fiskeolier – stoffer, som kroppen har stærkt brug for. Alle fiskearter er forskellige – nogle fede, nogle magre – derfor er det bedst at variere mellem fiskene.
3. Spis kartofler, pasta eller ris og groft brød – hver eneste dag: Et kostråd om at sænke forbruget af hvidt brød og i stedet spise 75 gram fuldkornsprodukter som havregryn og rugbrød hver dag.
4. Formindsk dit sukkerindtag – sodavand, slik og kager: Et højt forbrug af søde sager tager kroppens plads til sund mad, det kan føre til overvægt. Sukkerrige produkter indeholder en stor mængde kalorier, men få mineraler, vitaminer og andre sunde stoffer.
5. Sænk dit indtag af fedt – fra kød og mejeriprodukter: Alle har brug for fedt, dog ikke særlig meget – maden indeholder livsnødvendige fedtsyrer og fedtopløselige vitaminer, men fedt indeholder også mange kalorier og øger risikoen for eksempelvis blodpropper. Det sunde fedt er i planteolier og fisk, mens det usunde fedt findes i kød, mejeriprodukter, som ofte ses som en stor risikofaktor for at udvikle livsstilssygdomme.
6. Stræb efter en varieret kost – oprethold normalvægten: Kroppen får kun de vitaminer og mineraler, den har brug for, når du spiser en varieret kost, hvor brød, frugt, grønt, fisk og mejeriprodukter indgår dagligt. Det er desuden uhensigtsmæssigt at svinge meget i vægt, den såkaldte yo-yo vægt, som ofte skyldes forsøg med slankekure, der ikke opbygger gode vaner i forhold til mad og motion.
7. Drik vand når tørsten melder sig – frem for sukkerholdige drikke: Vand indeholder ingen kalorier og bør drikkes flere gange dagligt.
8. Øg din fysiske aktivitet – mindst en halv time om dagen: Det anbefales at voksne rører sig mindst 30 minutter om dagen og den fysiske aktivitet må gerne deles op i mindre intervaller delt udover din dag. Det anbefales at børn bevæger sig minimum 60 minutter om dagen.

Det var sundhedsstyrelsens officielle bud på en sund livsstil og kost. Der laves jævnligt nye undersøgelser, enten for at støtte eller som forsøg på at modbevise nogle af de ovenstående anbefalinger.
Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Comments on this entry are closed.