Mad der fedtforbrænder – Myte eller Realitet?

Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Når du tænker på mad, der kan være fedtforbrændende, lyder det næsten for godt til at være sandt. Men visse typer fødevarer har faktisk en høj thermogenisk effekt, de ligger lavt i kalorier og har et højt fiberindhold. Så indtager du disse specifikke fødevarer i en længere periode, vil du øge dit stofskifte, du vil føle dig mere mæt og med tiden vil de hjælpe dig og din fedtforbrændende process.

Her ser du en liste af 9 fødevarer/ting, der er fedtforbrændende:

  1. Grapefrugt.

Det grapefrugt går ind og gør er, at stabilisere dit insulin, så det ikke pludselig går amok og laver store udsving. Og derved hæmmer man fedtlagring i kroppen.
Forskning har også vist, at grapefrugt juice kan kontrollere din sult. Hermed ikke sagt, at du skal styrte ud og handle grapefrugter og begynde at leve af dem, men de kan/skal spises sammen med en sund og varieret kost. Man estimerer en mængde mellem 150-200 g giver er resulterende i en hurtig effekt.

  1. Grøn The.

Asiatiske forskere siger, at drikker du 3-4 kopper grøn the om dagen, vil dette have en positiv effekt på dit stofskifte og at folk faktisk tabte omkring 3 kg på bare 8 uger ved at drikke grøn the hver dag.
Det naturlige stof EGCG, som findes i grøn the speeder nemlig stofskiftet midlertidigt op når det indtages og herved fedtforbrænder det. Det viser sig også, at grøn the har en effekt på væksthormon og øger dets produktion.
Så ud og find thekanden frem!

  1. Fuldkorn.

Din krop forbrænder dobbelt så mange kalorier, når den skal nedbryde fuldkorn (specielt de fødevarer, der er rig på fibre såsom havregrød og brune ris), kontra forarbejdede fødevarer. Fiber har også en nøglerolle i forhold til hvordan, du har det efter du har spist, da det forbedrer din fordøjelse.

  1. Magert Kød.

Magert kød har et højt proteinindhold og magert kød, har også en thermogenisk effekt på kroppen. I henhold til at fordøje fødevarer med et højt proteinindhold, forbrænder kroppen op til 20-30% af den mad, der bliver indtaget. Det betyder at spiser du fx 100 gram ren protein, svarende til 400 kcal, så bruger du faktisk mellem 100 og 120 af de indtagne kalorier, på at omsætte denne protein.

  1. Hot og Spicy mad.

Spicy mad, eller krydderier som : Sort peber, cayenne peber, sennep, heste radiser er alle kendt for at øge dit stofskifte. Takket være indholdet af stoffet capsaicin, kan man komme disse på listen over at være fedtforbrændende.
Capsaicin er også det, der går ind og får smagen til at blive stærk. Så tilføj gerne så meget cayenne, der nu kan lade sig gøre i din mad. Her kan du læse mere om den fedtforbrændende effekt af chili.

  1. Fedtfattige mælkeprodukter.

De er rig på kalcium og disse fødevarer hjælper med at bevare og opbygge muskelmasse, hvilket er afgørende for at bevare et ordentlig stofskifte.
Fedtfattige mælkeprodukter øger også produktionen af hormonet Calcitriol, (det aktive stof i D-vitamin) som længe også har været kendt for at spille en vigtig rolle i forhold til regulering af kalcium og fosfor, samt mineralisering af knoglerne. Dette hormon får også cellerne til at forbrænde mere fedt.

  1. Linser.

Bare en kop linser udgør 35% af hele dit daglige behov for jern. Meget fint taget i betragtning af op til 20% af alle mennesker er i jernunderskud. Når du er i mangel af et næringsstof, reduceres dit stofskifte helt automatisk, da kroppen ikke kan arbejde effektiv nok uden. Ikke mindst er linser rige på protein (20-22 gram per 100 gram linser), som også har en thermogenetisk effekt, og ikke mindst et højt fiberindhold.

  1. Kanel.

En sølle teskefuld kanel hver dag kan sænke dit blodsukker niveau, forebygge de store blodsukkerudsving, og her ved kan kanel virke forebyggende for at kulhydraterne omsættes til fedt.

  1. Vand.

Selv om vand ikke er en decideret fødevare, så skal den stadig tilføjes til listen. Vand spiller en kæmpe rolle i et vægttab. Dehydrering fører til overskydende kropsfedt, dårlig muskeldefinition, forringelse i fordøjelses effektiviteten og nedsat organfunktion. Du øger toksicitet i kroppen, samt musklerne har nemmere ved at blive ømme.

mad der fedtforbrænder - thermogenetisk effekt

En konklusion på alt dette:

Selv om du måske skal have en balanceret kost og diæt, så er der fødevarer, der kan hjælpe dig med fedtforbrænde hvis de tages i de rette mængder. De går som sagt ind og øger dit stofskifte, som speeder op for fedt forbrændingsprocessen.

Disse fødevarer har også et højt næringsindhold (måske ikke vand), de har stort set ikke nogen tomme kalorier, er rig på fiber og det er derfor vi uden at tøve kan sige, at disse hjælper dig med at forbrænde fedt!


Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!