Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Kroppen har brug for masser af proteiner hver eneste dag, og den klart nemmeste måde er at få det igennem proteinpulver. Hvad gør proteinpulver? Generelt er protein med til at opbygge og vedligeholde muskelvæv. Det kan klart anbefales at du får dækket dit proteinbehov igennem din almindelige kost.

Hvis du eksempelvis træner, så kan hverdagskosten dog være utilstrækkelig. Det skyldes, at i kraft med at omfanget af ens træning stiger, så stiger ens behov for protein tilsvarende. Det kan derfor være fordelagtigt at tage et tilskud af protein. Der findes mange forskellige former for protein kosttilskud. De mest almindelige slags kosttilskud er protein pulver samt proteinbarer. Proteinpulver er en nem måde at få protein på, uden at indtage overflødigt fedt og kulhydrater. Protein pulver har flere praktiske fordele.

Du undgår at skulle tilberede eksempelvis kød eller æg. Samtidig slipper du også for det ekstra mættede fedt, der som regel følger med, samt den store mængde kolesterol, der eksempelvis er i æggeblommer. Hvor meget proteinpulver bør man indtage? Vi har brug for protein, kulhydrat og fedt i fornuftige mængder.

Kroppen kan ikke lagre eller opspare særligt meget protein i form af forskellige aminosyrer, så det er vigtigt, at du spiser protein hver dag. Spørgsmålet er dog hvor meget man bør spise. Generelt kan det siges, at hvis du har et normalt aktivitetsniveau (det vil sige, at du ikke er decideret sportsmand eller meget aktiv motionist), så har du brug for omkring 0,8 gram protein pr kg kropsvægt pr dag. Det vil sige, at en kvinde på 65 kg bør sigte efter at indtage omkring 52 gram protein om dagen.

Kvinder har dog et lidt mindre proteinbehov end mænd. Har folk der træner meget og sportsfolk brug for mere protein? Det er ikke længe siden, at protein-anbefalingerne for sportsfolk og meget aktive motionister mentes at være det samme som for stillesiddende mennesker, dvs. at atleter blev anbefalet at spise mellem 0.8 og 1 gram protein pr kg kropsvægt. Men forskning har i de seneste 15 år peget på, at atleter og meget aktive motionister, der dyrker intens træning faktisk har brug for at indtage omkring 1,5 til 2 gange så meget protein, som deres ikke-trænende modstykker. Det vil sige at der anbefales et proteinindtag på 1,2-1,6 gram pr kg legemsvægt, hvis du træner udholdenhedssport,
som cykling, på moderat til høj træningsbelastning. For en sportsmand, der vejer 70 kg vil det betyde 84 til 112 gram protein om dagen, hvilket faktisk er en hel del. Det svarer groft set til 4 dåser tun eller ca. 4 kyllingebryst af normal størrelse (125-150 gram), for at få denne mængde. Når det er sagt, er det også vigtigt at bemærke, at mennesker, der træner meget også spiser meget mere, og der er ikke mange fødevarer du spiser, der ikke indeholder noget protein. Dyrker du sport på eliteplan eller på anden vis dyrker ekstremsport, så anbefales det, at du indtager omkring 2,0 gram protein pr kg legemsvægt.

Hvis du har spørgsmål om brug sf proteinpulver er det en god ide at søge information på offentlige organisationers hjemmesider. Ligeledes kan du konsultere din praktiserende læge om hvilke produkter du skal bruge, samt hvor store mængde proteinpulver du bør indtage. Vælg proteinpulver med omtanke Der er stor forskel på proteinpulver. Der er, ligesom med fødevarer, stor forskel på proteinpulvers pris og kvalitet.

Man kan sammenligne proteinpulver med hakket oksekød. Fedtprocenten på oksekød kan svinge helt fra 3% til 25%. Det billigste kød indeholder mest fedt, fordi fedt er billigere. Ligeledes får du mindre protein og mere mættet fedt – en fedtform din krop ikke skal have for meget af, fordi det hæver niveauet af LDL-kolesterol, som ikke gavner dit helbred. Hvis du vil have oksekød med den lave fedtprocent skal du af med flere penge, men til gengæld får du altså endel mindre fedt og mere kød. Til sammenligning indeholder det billigste protein pulver mest fedt, laktose (mælkesukker) og kalorier. Det billigste proteinpulver kan desuden føre til mavebesvær, væskeansamlinger og tarmgas, på grund af det høje laktose indhold (mælkesukker). Omvendt vil du se, at proteinpulver af bedre kvalitet indeholder mindre fedt, laktose (mælkesukker) og kalorier.



Fandt du denne artikel nyttig? Så vil vi blive utroligt glade hvis du vil trykke "synes godt om"!

Comments on this entry are closed.